Gode drivstoffsparetips og et par myter som nekter å dø

Siden bensinprisene neppe kommer til å synke i nærmeste fremtid, har vi satt sammen enda en liste over sparetips. Vi har også lagt til et par myter innen drivstoffsparing, og begge deler kan hjelpe deg å gjøre bedre valg og spare penger når du fyller tanken.

Først, sparetipsene:

– Husk å sette bensinlokket skikkelig på. Ca. 20% av alle kjøretøy har bensinlokk som er skadet, ikke skikkelig skrudd på eller som mangler helt. På verdensbasis betyr dette at smått utrolige 550.000.000 liter (ja, en halv milliard liter) fordamper i løpet av et år og ikke blir brukt til det det var tenkt. For deg personlig kan bensinlokk-problemer i verste fall resultere i en reduksjon i kjøreavstand per liter på ca 5-800 meter.

– Ikke fyll tanken for fort. Drivstoff som sprøytes på tanken for fort kan resultere i søl når luften kommer ut av tanken. Dessuten kan tanken bli overfylt, og begge deler gjør at man taper drivstoff.

– Ikke fyll tanken helt opp. Så fort pumpen sier klikk er tanken full, og å fylle opp siste rest av røret ned til tanken kan gjøre at drivstoffet renner over når temperaturen stiger.

– Pass på å ha riktig trykk i dekkene dine. For myke dekk kan kaste vekk opptil 3% av drivstoffet ditt, så sjekk trykket med jevne mellomrom.

– Bruk riktig dekktype. Om du for eksempel har vinterdekk på bilen bør du ta dem av så fort våren kommer. Ofte er vinterdekk bredere enn sommerdekk, og bredere dekk øker forbruket.

– Sjekk og bytt tennplugger ofte. En skitten tennplugg eller en som er slitt kan gjøre at bilen tenner feil eller ikke i det hele tatt på sylinderen det måtte gjelde, og da blir drivstoffet blåst rett ut i lufta med eksosen. Hver gang du bytter olje bør du også sjekke, og om nødvendig bytte tennplugger slik at du er sikker på at de tenner som de skal.

– Sjekk luftfilteret ditt. På samme måte som slitte og skitne tennplugger kan øke forbruket, kan et skittent eller tett luftfilter gjøre det samme ved å hindre luft i å komme inn i motoren. Dette både øker forbruket og gjør at bilen din yter dårligere enn den hadde gjort med et rent filter. Bare det å bytte ut et skittent filter med et rent har vist seg å redusere drivstofforbruket på inntil 10%.

– Pass på at luftsensoren fungerer skikkelig. Om den er slitt eller ikke fungerer, kan du få et økt forbrukt på mellom 5 og 8%.

– Bytt motorolje på jevn basis, og bruk den oljen som er best egnet for din kjørestil. En velsmurt motor bruker mindre drivstoff enn en som trenger olje, og dette kan utgjøre en hel del i kroner og øre. Det lokale verkstedet kan som regel være behjelpelig med å finne riktig olje.

Så mytene:

“Det er best å fylle tanken om morgenen, spesielt om det er varmt i været. Om morgenen er drivstoffet kaldt, og du får dermed plass til mer på tanken”.

Dette er ikke riktig, og grunnen til det er at bensin og diesel oppbevares i tanker under bakken der temperaturen er mer eller mindre konstant. Det er med andre ord forsvinnende lite man kan tjene på å fylle om morgenen kontra om kvelden, om det er noe i det hele tatt.

“Høyoktan bensin gir deg bedre kjørelengde.”

Moderne biler har motorer som fint takler å kjøre på drivstoff som har lav oktan uten at det skader motoren eller går ut over forbruket. Med mindre du kjører en dyr sportsbil vil vanlig drivstoff duge helt fint, og det kommer til å spare deg penger siden høyoktan drivstoff som regel er dyrere.

“Bensin og diesel er alltid helt lik på alle bensinstasjoner.”

Dette er vel for det meste tilfellet her i Norge, men ikke om du skal til utlandet. Mange steder har de bensinstasjoner med “rester”, altså drivstoff som er en blanding av forskjellige typer siden denne har vært ført gjennom ledninger som har vært brukt av mange forskjellige typer drivstoff. Det kan da være en blanding av bensin, diesel, flybensin og annet. Dette drivstoffet holder veldig lav kvalitet, og blir som regel solgt til bensinstasjoner som har drivstoff på tilbud. Om du da kjøper premium-drivstoff fra disse stasjonene er sjansen stor for at drivstoffet ikke er i nærheten av å være premium, og selv vanlig drivstoff kan holde langt lavere kvalitet enn drivstoffet hos en merkestasjon.

“Tilsetningsstoffer man kan helle på tanken kan senke forbruket”

Mens disse tilsetningene, inkludert oktan-boostere og antifrys-stoffer til drivstoffledningene, kan øke ytelsen, finnes det ingen studier som tilsier at det hjelper deg å spare. Disse tilsetningene koster jo også så mye at man heller kunne ha fylt bensin eller diesel for pengene.