Hvordan bensinsparetipsene til sammen kan utgjøre en forskjell

Med mindre du bor i Sibir og kommer deg fra A til B med truger, har du sannsynligvis fått med deg at bensinprisene aldri har vært så høye som de er akkurat nå. Du har sikkert også fått med deg at det er sparetips å få omtrent på hvert gatehjørne, og disse gjelder alt fra hvordan du kan spare bensin og kjøre mer sparsomt til hvordan du kan spare penger ved pumpen.

Det store spørsmålet blir da: Hvordan vet du hvilke tips som faktisk virker?

De mest populære tipsene har nå blitt testet, og resultatene kan du lese under. Ta en kikk på dem, så ser du hvilke tips du bør følge og hvilke du bør ignorere.

Aggressiv kontra rolig kjøring

Resultatet viste stort potensiale når det gjaldt sparing. Konklusjonen ble at om du kjører som en bestemor heller enn en 18-åring som akkurat har fått lappen, kan du spare opptil 30% på drivstoffutgiftene.

Kjør saktere

Denne har også potensiale til å spare deg for mye penger, men ikke fullt så mye som tipset over. Ved å kjøre rundt 80-90 kmt kan du på langkjøring spare opptil 14% på drivstoffutgiftene kontra om du ligger på 100+ kmt.

Bruk cruise control på lange turer

Nok et bra forslag til hvordan man kan spare penger. Man kan faktisk spare ganske nøyaktig det samme som i tipset over om man bruker cruise controllen, altså opptil 14%, men dette er jo i beste fall. Besparelsen vil som regel ligge rundt 7% i snitt. Å bruke cruise control er også en bra måte å forsikre deg om at du ikke kjører for fort, og da sparer du deg både for bøter og overdrevet drivstofforbruk.

Bruk aircondition i stedet for å ha vinduene åpne

Denne har vel de fleste hørt om, og da er argumentet at åpne vinduer ødelegger noe av bilens aerodynamiske egenskaper; det skaper større motstand, noe som koster ekstra bensin. Nå viser forsøkene at det koster omtrent det samme om man har vinduene åpne eller om man har AC-en på, så om du har AC i bilen og det er varmt ute kan du like godt sveive ned vinduene som å bruke AC-en.

Pass på å ha riktig trykk i dekkene

Mens det er viktig å passe på trykket i dekkene er det også tilfelle at drivstofforbruket er omtrent det samme om dekktrykket er litt over eller litt under det anbefalte. Det viktigste her er at om du vil unngå å måtte kjøpe nye dekk for ofte, er det en god idé å alltid ha anbefalt trykk siden dette vil gjøre at de ikke slites ut før tiden.

Ikke la bilen gå på tomgang for lenge

Dette kan koste mye penger, og om du skal stå stille i mer enn 1 minutt lønner det seg å slå av motoren. Ikke bare koster det mye penger å la bilen gå på tomgang, det er også skadelig for miljøet.

Vanlig kontra premium-drivstoff

Her er det faktisk en del å spare. Med mindre bilen din er nødt til å ha premium-drivstoff er det ganske enkelt slik at det går bra å bruke vanlig type. Da er det bortkastet å kjøpe spesial-drivstoff som koster mer, og prisforskjellen kan utgjøre en bra slump med penger i løpet av et år om man kjører mye.

Kvitt deg med overflødig vekt

Testene viste at om du har 50 kg ekstra i bagasjerommet, vil du komme til å få 10-15% mindre ut av drivstoffet ditt. Det er mye, og med mindre det er veldig viktig for deg å ha treningsvektene, mursteinene og sandsekkene med deg i bilen, bør du legge de igjen i garasjen. (Om du har det med som ballast i din bakhjulsdrevne bil på vinters tid er det jo greit, men hiv det ut om våren.)
Dette er noen av de største og mest vanlige tipsene du kan lese om på nettet, i bilblader osv., og om du har spart penger ved å bruke noen av dem er det flott. Om du ikke har spart noe, kanskje tipsene over forklarer deg hvorfor.